sobota, 21 stycznia 2023

Berek - Marcin Szczygielski

"Świat Według Kiepskich"! W rolach Ferdka i Paździocha - gej i moherowy beret. Sięgając po "Berka" nie byłam pewna, za co właściwie się biorę. Z jednej strony moje klimaty, z drugiej - szczera do bólu, pełna soczystych opisów i wulgarna w narracji historia raczej nie dla wrażliwych. Nie była dla mnie odstręczająca, skoro hołduję zasadzie: nic, co ludzkie, nie jest mi obce. Ale miejscami fabuła bywała infantylna. Miejscami chichotałam jak podlotek. Częściej jednak deprymował mnie poziom intelektualny poszczególnych bohaterów pierwszo- i dugoplanowych.

     Ciężko mi było polubić Pawła - nawet na późniejszych etapach poznawczych nie przemawiała do mnie jego osobowość, zachowania, reakcje. O Annie nie wspomnę, bo niestety wśród tego typu kobiet dorastałam. Całkowicie pomijam trefną terapeutkę, nad której "eklektycznymi" metodami przewracałam oczami. Łuśka, Arek, Michał itd. to wszystko tło dla wydarzeń, niespecjalnie bogaci wewnętrznie, raczej bohaterowie epizodyczni, czasem jako statyści. Ale dobrze czytało mi się tę książkę, wychwytując kolejne powiązania między bohaterami, śledząc wydarzenia z przeszłości, które ich ukształtowały. Na pewno sięgnę po kolejne części, mimo że akcja rodem z "Egzorcysty" wyrwała mnie z siedzenia, w negatywnym sensie... Kompletnie zrujnowało to dla mnie klimat!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz